Q



QI YUAN / CSI JÜAN / 祁媛

Qi Yuan
Qi Yuan

Qi Yuan (祁媛, pinyin hangsúlyjelekkel: Qí Yuàn, népszerű magyar átírással: Csi Jüan), nő, 1986 márciusában született a Jiangxi tartománybeli Yingtanban. 2014-ben diplomázott a Kínai Szépművészeti Akadémián irodalom mesterszakon, és ugyanebben az évben kezdett írni. Elbeszélései és esszéi a Betakarítás, a Népi Irodalom, a Kortárs, az Október és más egyéb folyóiratokban jelentek meg, néhány művét pedig átvették a Havi elbeszélések és a Válogatott elbeszélések című folyóiratok. Számos díjat kapott, mint például: III. Zijin ‒ Népi Irodalom Csillaga novelladíj, az V. Nyugati-tó ‒ Kínai Új Élvonalbeli Irodalma díj, a XV. Kínai Nyelvű Irodalom Média Nagydíjának "Az év legígéretesebb újonca" kitüntetésre való jelölés, a 2016-os Zhejiang-tartományi Ifjú Irodalom Csillaga és a II. Mao Dun irodalmi díj "Újonc" kitüntetése. Kisregénye, a Nem készülök megőrülni 《我准备不发疯》 2015-ben felkerült a Kínai Szépirodalmi Társaság "Kínai regények ranglistájára", valamint elnyerte a Fiatal Irodalom Csillaga "Kiváló alkotás" díját. A Pulzus 《脉》 című novellája elnyerte a 2016. évi Október novelladíjat. Két regénygyűjteménye jelent meg.

Qi Yuan festészetet tanult, és nem tervezte, hogy valaha is írni fog, valószínűleg csak a véletlennek köszönhető, hogy végül mégis belefogott. Jobban belegondolva különös, hogy bizonyos, az ember életében nagy hatású és döntő jelentőségű dolgok gyakran egy pillanat alatt történnek meg ‒ Qi Yuan pedig pont ezért szereti a változást ábrázolni írásaiban, nem a stílusa változik, hanem folyamatosan az ismeretlenséget, a nem-tudást érzékelteti. Az ismeretlenség érzésének ábrázolása Qi Yuan munkáinak mozgatórugója, olyan őt olvasni, mintha egy mentális kalandozásban vennénk részt.

A Temetésre hazasietni 《奔丧》 egy rideg hangon elbeszélt regény, a szerző szavai hidegek, kemények, nemcsak az élet és a halál értelmetlenségéről, hanem az élet és a halál kárörvendő kinevetéséről, az emberi élet valódi fájdalmának nevetségességéről és hiábavalóságáról is szól, olyan mint amikor valaki álmában félrebeszél, mint egy faragatlanságában is tökéletes jáde kő. A Nem készülök megőrülni című művének háttérszínezete nem mondható világosnak, ellenkezőleg, inkább hideg és sötét, de mivel az írás stílusa jó, az összképnek mégis van hangja és színe, hol komor, hol fényes, mint zápor után a derült égbolt, feledtetve ezáltal a halovány alapszínt. Qi Yuan hatékonyan alkalmazza a tudatáram technikáját, amely írói eszközt talán e szavakkal lehet legérzékletesebben kifejezni: "ahová nem ér el a toll, elér a gondolat" vagy "ott is halad tovább a gondolat, ahol a toll megáll". Sok bekezdésnek más-más a témája, amelyek gyakran még ellentétesek is egymással, mégis ott állnak kontrasztosan egymás mellett, fellazítva vagy akár meg is szakítva a témát, és kaotikus többértelműség érzetét keltve az olvasóban. A Követés 《跟踪》 férfi szemszögből íródott, egy fiatal férfi csalódottságáról, sorozatos sikertelenségéről szól, valamint az unalomról, amit az élet iránt érez. A regény szabad vonalvezetésű, egy követőről, egy munkanélküli, fantáziáló őrültről szól, valamint a szélsőséges szabadságához párosuló örömről. A regény leírja, ahogy ez a fiatal férfi követni kezd egy gyönyörű nőt, akinek azonban végig csak a háta körvonalát látja, és ezért valóságos költeményszerű létezést hoz létre vele kapcsolatban, végül azonban ez a "rózsavörös" körvonal egyetlen ugrással a metrómegállóban örökre eltűnik. A körvonal önmagában is illuzórikus és törékeny, és pontosan emiatt lehetséges egyik pillanatról a másikra a megsemmisülése, ez összhangban áll az esztétika logikájával.

2018-ban Qi Yuan sok új elbeszélés megírását tervezi. Számára az írás, akár egy séta az éjszakai úton: egy kis út fényben, egy kis út sötétségben, majd még egy kis út fényben, és még egy kis út sötétségben. Akár a sztyeppén vándorló népek, ki tudja, holnap éppen hol vernek sátrat, az egyetlen, amit biztosan tudható: a világ hatalmas.


Kortárs kínai írók adatbázisa
©CCTSS
©SERAPIS

Fotó: https://www.chinawriter.com.cn/n1/2017/1222/c405170-29722361.html