L



LIN BAI / LIN PAJ / 林白

Lin Bai
Lin Bai

Lin Bai (林白, pinyin hangsúlyjelekkel: Lín Bái, népszerű magyar átírással: Lin Paj), nő,1958 januárjában született Guangxi tartomány Beiliu megyéjében. 1982-ben végezte el a Wuhan Egyetem könyvtár szakát. Dolgozott a Guangxi Könyvtárban, a Gunagxi Filmgyárban, a Kínai Kultúra című lap szerkesztőségében és a Wuhan Városi Irodalmi és Művészeti Szövetségben. 1982-ben jelent meg első műve. 1992-ben fölvették Kínai Írószövetségbe. Jelenleg Pekingben él, szabadúszó író. Legismertebb regényei: Saját háború 《一个人的战争》, Beszélj, szobám 《说吧,房间》, Minden virágzik 《万物花开》, Női pletyka 《妇女闲聊录》, Levelek Északról 《北去来辞》. Esszéi több mint negyven kötetben jelentek meg, például a Lin Bai esszéi 《林白散文》és a négykötetes Lin Bai összegyűjtött művei 《林白文集》 című könyvekben. Könyveit lefordították francia, olasz, japán és koreai nyelvre. Női pletyka című regényével 2004-ben elnyerte a Kínai Nyelvű Irodalom Média Nagydíját elbeszélés kategóriában. Levelek Északról című regényét jelölték a IX. Mao Dun irodalmi díjra.

Lin Bai és Chen Ran műveivel a kínai kortárs irodalomban megszületett a feminista irodalom. Lin Bai gyakran alkalmazza regényeiben a visszaemlékezés narratív eszközét, műveiből árad az erős női öntudat, végletesen ábrázolja a nők egyéni tapasztalatait, történetei szélsőségesen szubjektívek és mesterien ragadja meg a női lélek legapróbb, finom rezdüléseit is.

Főműve, a Saját háború, erősen önéletrajzi ihletésű regény. Ezzel a művével Lin Bai korai éveit és írói tapasztalatait kívánta összefoglalni, és bemutatni azt az "árat", amit egy nőnek fizetni kell azért, hogy íróvá válhasson. A regény azzal kezdődik, hogy az öt-hatéves narrátor, Lin Bai, a saját testével ismerkedik, miközben magát simogatja. A folytatásban leírja iskolai élményeit, írói ambícióinak eredetét, különös kalandjait, amelyek csavargásai közben estek meg vele, szerelmi csalódásait, a bánatot, amit a rákényszerített abortusz okozott, stb. A történet úgy végződik, hogy a narrátor a szülővárosából Pekingbe költözik. A "halál torkából megmenekült és új életre kelt" elbeszélőből áradnak a hatásos és kifejező mondatok, amelyek ellenállhatatlanul magukkal ragadják az olvasót. A regény egyes szám első személyű elbeszélője mindentudó narrátor, de a szerző időnként közbeiktat egy külső nézőpontot is, egy harmadik személyű elbeszélő, Duomi hányattatásait. "Én" és Duomi Lin Bai különböző identitásait képviselik: a régit és a mostanit, a valósat és a kitaláltat, a befelé fordulót és a nyitottat, a hús-vér embert és a spirituális lényt, a szerető és a szeretett személyt. Az elszakadás témája, a változó nézőpont, a narratív polifónia tették az 1990-es években a Saját háborút a kínai feminista irodalom mintapéldájává. Női pletyka című regényében a mindannyiunk által ismerősnek vélt falu olyan oldalait mutatja meg, amit senki sem ismer. Például, azokat a dolgokat, amelyeket a Muzhen nevű nő "elpletykál": a fájdalmat, ami a szívét gyötri, a körülötte levő emberek napjait, a lehangoló vidéki életet, hogyan kártyáznak, és hogyan kell szeretőnek lenni. Lin Bai regényeiben az olvasók teljesen új nézőpontból láthatnak rá a világra, műveiben magához a létezéshez tér vissza, egy teljesen ismeretlen valóságot mutat meg nekünk.

A Levelek Északról Lin Bai leggazdagabb, legösszetettebb regénye. A történetben két, különböző generációhoz tartozó, különböző tudásszinttel rendelkező nő utazik délről Peking felé. Az intelligensen megszerkesztett, különleges nézőpontú regény központjában az utazás során tapasztalt kiábrándító élményeik és lelki érésük áll. Kettejük történetén keresztül a korszakban bekövetkezett változásokat rögzíti.

Kortárs kínai írók adatbázisa
©CCTSS 
©SERAPIS 

Fotó: https://www.chinawriter.com.cn/n1/2023/0411/c405057-32661604.html