- LAO TENG / LAO TENG / 老藤
- LEI PINGYANG / LEJ PING-JANG /雷平阳
- LI CUNBAO / LI CUN-PAO / 李存葆
- LI ER / LI ER / 李洱
- LI GUANTONG / LI KUAN-TUNG / 李贯通
- LI GUOWEN / LI KUO-VEN / 李国文
- LI PEIFU / LI PEJ-FU / 李佩甫
- LI YING / LI JING / 李瑛
- LI YUANSHENG / LI JÜAN-SENG / 李元胜
- LIANG XIAOSHENG / LIANG HSZIAO-SENG / 梁晓声
- LIN BAI / LIN PAJ / 林白
- LIU CIXIN / LIU CE-HSZIN / 刘慈欣
- LIU JIANWEI / LIU CSIEN-VEJ / 柳建伟
- KEN, LIU / 劉肯
- LIU LIANGCHENG / LIU LIANG-CSENG / 刘亮程
- LIU QINGBANG / LIU CSING-PANG / 刘庆邦
- LIU XINGLONG / LIU HSZING-LUNG /刘醒龙
- LIU ZHENYUN / LIU CSEN-JÜN / 刘震云
- LU MIN / LU MIN / 鲁敏
- LI WEIPING / LU VEJ-PING / 卢卫平
- ...
LI ER / LI ER / 李洱
Li Er (李洱, pinyin hangsúlyjelekkel: Lǐ Ěr, népszerű magyar átírással: Li Er), férfi, 1966 októberében született Henan tartományban, Jiyuanben. A Kelet Kínai Tanárképző Egyetem kínai szakán diplomázott 1987-ben, ezután éveken keresztül felsőoktatási intézményekben oktatott, és a Mangyuan magazin főszerkesztő-helyetteseként dolgozott. Jelenleg a Kínai Modern Irodalom Múzeumában dolgozik. Legjelentősebb művei a Koloratúra 《花腔》, a Cseresznye a gránátalmafán 《石榴树上结樱桃》 és a Feledés 《遗忘》című regények. Az avantgárd irodalom utáni időszak egyik legjelesebb írója. Elnyerte a III. és a IV. Dajia irodalmi díjat, az első 21. századi Dingjun irodalmi díjat, a X. Zhuang Zhongwen irodalmi díjat, Koloratúra című művét az "Új éra elmúlt harminc évének (1979–2009) tíz legjobb kínai regénye"-ként tartják számon. Műveit német, olasz, angol, francia, japán és koreai nyelvekre is lefordították.
Li Er legkedveltebb témái a kínai értelmiség problémái és a vidék változása a globalizáció idején. Nagy figyelmet fordít az elbeszélőmódra: szellemesség és őszinteség, száraz humor, éleslátás, és mindemellett finom szatíra jellemzi, ezekből alakult ki a jellegzetes Li Er-stílus. Zhang Xuexin irodalomkritikus szerint "Amikor használja, alkalmazza a nyelvet, egyben dekonstruálja is azt. Az életről szóló elbeszélés során a valóságból Kundera módjára "tréfát" csinál, és élvezi a bölcsesség fájdalmát." Li Ert boszorkányos tehetségként is szokás emlegetni, aki "elsőként volt képes komoly mondanivalót ritmikusan, az iróniát pedig szépen megfogalmazni." Az éberség, amellyel a valóság felé fordul, műveit összetetté, mélyen szatirikussá és elgondolkodtatóvá teszik.
Koloratúra című regénye Ge Ren titokzatos élete és halála körül forog. A három érintett személy elbeszélése és a nagyszámú idézet bonyolult, mégis könnyen olvasható narrációt eredményez. Különböző identitású és beállítottságú szereplők mesélik el a rejtélyes történetet, és így több, eltérő hangsúly érvényesül egyszerre, ami arra készteti az olvasót, hogy elgondolkozzon történelem és jelen, valóság és fikció kérdésein. A kritikusok a Koloratúrával kapcsolatban kiemelik a szerző mélyreható ismereteit, amelyek a történelem sodrásában létező egyénnel, valamint az értelmiség sorsával kapcsolatos gondolataiban nyilvánul meg. Értékelésük szerint a regény az 1980-as évek utáni avantgárd irodalmi törekvések erőteljes szintézise, "az avantgárd irodalom valódi gyümölcse". A Cseresznye a gránátalmafán című regény központi témája a politika által szétrombolt tiszta, romlatlan vidék. A regény két politikai jellegű eseményt állít a központba: a falusi szintű választásokat és a születésszabályozást, amelyek kapcsolódnak egymáshoz, és befolyásolják egymást a jelenetekben, s ezek révén rajzolódik ki a regényben a falusi hatalmi erőtér. A főhősnő, Kong Fanhua a falusi gyűlés vezetője. Kitűnő vezetői érzékkel dolgozik, mindig a falusiak jólétét tartja szem előtt, a józan ész szerint újra kellene választani, de a választás előtti estén probléma adódik a családtervezési politikával. A vizsgálat során Kong Fanhua megdöbbenve fedezi fel, hogy a falusi gyűlés tagjai titokban már szavaztak, és azok, akiben a legjobban bízott, elárulták. A könyvet Angela Merkel német kancellár is nagyra tartotta, s aPreußische Allgemeine Zeitung kritikája szerint "méltán nyert el minden elismerést és kitüntetést". A Feledés című kisregényben Li Er a Chang'e menekülése a Holdbacímű régi kínai mondát ülteti át sajátos, egyéni stílusban a modern értelmiség mindennapjaiba. A realizmus humoros, szatirikus kritikájaként a regényben a modern Hou Houyi, Feng Meng (a regénybeli "én") és Chang'e szellemisége és tettei szétválnak.
Fotó: https://www.chinawriter.com.cn/n1/2023/0315/c405057-32644894.html