- ZHAI YONGMING / CSAJ JUNG-MING / 翟永明
- ZHANG CHU / CSANG CSU / 张楚
- ZHANG JIAJIA / CSANG CSIA-CSIA / 张嘉佳
- ZHANG JIE / CSANG CSIE / 张洁
- ZHANG KANGKANG / CSANG KANG-KANG /
张抗抗
- ZHANG WEI / CSANG VEJ / 张炜
- ZHAO BENFU / CSAO PEN-FU / 赵本夫
- ZHAO LIHONG / CSAO LI-HUNG / 赵丽宏
- ZHAO MEI / CSAO MEJ / 赵玫
- ZHENG MIN / CSENG MIN / 郑敏
- ZHENG XIAOQIONG / CSENG HSZIAO-CSIUNG / 郑小琼
- ZHENG YANYING / CSENG JEN-JING / 郑彦英
- ZHOU DAXIN / CSOU TA-HSZIN / 周大新
- ZHOU GUOPING / CSOU KUO-PING / 周国平
- ZHOU LILI / CSOU LI-LI / 周李立
- ZHOU TAO / CSOU TAO / 周涛
- ZHOU XIAOFENG / CSOU HSZIAO-FENG / 周晓枫
- ...
ZHANG KANGKANG / CSANG KANG-KANG
/ 张抗抗
Zhang
Kangkang (张抗抗, pinyin hangsúlyjelekkel: Zhāng
Kàngkàng, népszerű magyar átírással: Csang
Kang-kang), nő, 1950 júliusában született Hangzhouban. A Kínai Írószövetség
VII., VIII. és IX. Országos Bizottságának az alelnöke, jelenleg az Államtanács
tanácsadója, Pekingben él. Több mint negyven éve foglalkozik írással, közel száz
műve jelent meg, amelyeknek az összterjedelme meghaladja a nyolcmillió kínai
írásjegyet. Legjelentősebb művei: A láthatatlan
társ 《隐形伴侣》, a Piros, vörös, skarlát és rőt 《赤彤丹朱》, A szerelem képtára 《情爱画廊》, Nőként
létezni 《作女》 c. regények; a Gyújts fényt 《把灯光调亮》, a Fehér mákvirág 《白罂粟》 c. novellagyűjtemények; A bazsarózsa
elutasítása 《牡丹的拒绝》és a Zhang Kangkang összegyűjtött művei 《张抗抗散文》c. tárca- és esszégyűjtemények. Elnyerte a Kiváló Kisregény díjat, a Kiváló
Nemzeti Novella díjat és a II. Lu Xun irodalmi díjat. Műveit angol, francia,
német, japán, orosz és egyéb nyelvekre is lefordították.
Zhang Kangkang művei általánosságban három témakörbe csoportosíthatók: az értelmiségi fiatalság sorsa a kulturális forradalom alatt, a reform és nyitás politikája utáni városi élet és nősorsok, valamint a saját történelmi reflexiói. A nyolcvanas évekről szóló műveit rendkívüli felvilágosultság jellemzi. Műveiben a társadalmi változások közepette egyre inkább láthatóvá váló nőkre koncentrál, létrehozva ezzel az új kor számos erős női karakterét. Még mindig nagy hatású író, nagyfokú társadalom- és önkritikai érzékkel. Stílusában keveredik a realizmus és a romantika, valamint számos más írói eszközzel is kísérletezik.
A Fehér mákvirág, a Kiszáradás 《干涸》 novellái, valamint a Kegyetlenség 《残忍》 és a Kérlek, vigyél magaddal 《请带我走》 című kisregényei mind a kulturális forradalom torz időszakának az emberi természetre gyakorolt hatásáról szólnak: irracionalitásról, kegyetlenségről, képmutatásról és gyengeségről. A láthatatlan társ című novellája egy pár szerelmét, házasságát majd válását írja le a "nagy északi vadonban". A hősnő szép reményekkel vág bele a házasságba, de később minden álma szertefoszlik, bizonytalanságnak és fájdalomnak adva át a helyét. A hit és az emberi természet kérdéseit kutatva végül rá kell jönnie, hogy minden emberben van egy lerázhatatlan, örökké vele lévő "láthatatlan társ". A Piros, vörös, skarlát és rőt című regény egy lány szemszögéből írja le a szülők nehéz életének a történetét. A cím írásjegyei mind a vörös szinonimái, melyek önmagukban is lefestik a történelmi tragédiát: a "vörös álmoktól" a "vörös forradalmon" át a "vörös mitológiáig", e Kína ötven évét megjelenítő "vörös szimfóniában" felbukkan az "áldozat", a "rang", a "vérvonal" és az "igazság" értelmezése is. A Nőként létezni című regény cselekménye a "létezni" kifejezés köré épül, és a nők ide-oda sodródását is megjeleníti A Zhuo'er nevű főhősnőről és az őt körülvevő fiatal, pekingi lányokról szóló történet az 1990-es évektől a 21. század elejéig játszódik. A szereplők azzal, hogy bármit feladnak és mindent kipróbálnak, a határozott és önálló modern nőt testesítik meg. A szerelem képtára egy esőbe és felhőkbe burkolózó, a Jangcétól délre elhelyezkedő kisvárosban és egy "harsány" északi nagyvárosban játszódik, bemutatva azok kulturális különbségeit, megmutatva a keleti hangulatot és a kínai stílust. A regényben a főhősnő az "anyai" és az "önmegvalósító" szerepek között vergődik.
Zhang Kangkang nemrég fejezte be legújabb regényét, amely az 1980-as évek értelmiségének lelki utazásáról szól, a regényt nagy várakozás előzi meg.